Konstpedagogiskt projekt för Horsahallen

En specialsydd ryggsäck med material och sagor – för förskolor och skolor

Hur kan man arbeta med hällristningar idag?

Ett uppdrag att utarbeta ett antal konstnärliga ”ingångar” till Horsahallen -

att skapa konstpedagogiska projekt till Blekinges största hällristningsområde, som ligger på Torhamnslandet.Vad betyder hällristningarna för oss idag? Vad har de med mig att göra? Hur kan de beröra mig? Kan man skapa interaktivitet för besökarna på platsen? Kan man locka en ny publik till platsen?

En serie konstverkstäder på plats – i en ryggsäck

En specialsydd ryggsäck med material och idéer som förskolor och skolor kan ta med sig till platsen, en del uppgifter passar bra för att arbeta med direkt på Horsahallen, andra kan man arbeta med efter ett besök på platsen. Ett femtontal förslag på allt från att brodera en egen mjuk klipphäll, arbeta med svällpapper, staplade bilder eller tvillingbilder till att göra egen film.

Ryggsäcken innehöll också insamlade folksägner och sagor för Horsahallen, särskilt sagor från Blekinge och de som handlar om ”horsar”/hästar, båtar och vatten. Litteraturtips med böcker som handlar om hällristningar samt sagosamlingar att låna. Några är tacksamma att läsa in i förväg och återberätta muntligt. Muntligt berättande kan skapa en magisk stämning på platsen och samtidigt knyta samman dåtid och nutid och väcka lusten till att både efterforska och fritt fantisera vidare kring platsen, historien och människors liv.

En CD med bilder på platsen och några förslag på arbeten.

Ett förslag till en utställning med samtidskonstnärer där sambandet och kopplingen mellan hällristningar och samtidskonst lyftes fram – en utställning som innehöll animerad film, skulptur och en artists’ book.

Förslag till olika kulturpedagogiska program med bl.a serieverkstad, dansverkstad, skrivarskola, berättarkvällar och ljudworkshops. Ett uppdrag åt Blekinge Museum 2006